Prof. Dr. Milena Bister
Profil
Forschungsthemen1
Die Mobilisierung klinischer Versorgung: Eine qualitativ-ethnographische Pilotstudie zu den Versorgungspraktiken im psychatrischen Home Treatment
Quelle ↗Förderer: DFG Eigene Stelle (Sachbeihilfe) Zeitraum: 01/2016 - 12/2017 Projektleitung: Prof. Dr. Milena Bister
Mögliche Industrie-Partner10
Stand: 26.4.2026, 19:48:44 (Top-K=20, Min-Cosine=0.4)
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Publikationen23
Top 25 nach Zitationen — Quelle: OpenAlex (BAAI/bge-m3 embedded für Matching).
Journal of Biological Chemistry · 83 Zitationen · DOI
Saccharomyces cerevisiae Rio2p (encoded by open reading frame Ynl207w) is an essential protein of unknown function that displays significant sequence similarity to Rio1p/Rrp10p. The latter was recently shown to be an evolutionarily conserved, predominantly cytoplasmic serine/threonine kinase whose presence is required for the final cleavage at site D that converts 20 S pre-rRNA into mature 18 S rRNA. A data base search identified homologs of Rio2p in a wide variety of eukaryotes and Archaea. Detailed sequence comparison and in vitro kinase assays using recombinant protein demonstrated that Rio2p defines a subfamily of protein kinases related to, but both structurally and functionally distinct from, the one defined by Rio1p. Failure to deplete Rio2p in cells containing a GAL-rio2 gene and direct analysis of Rio2p levels by Western blotting indicated the protein to be low abundant. Using a GAL-rio2 gene carrying a point mutation that reduces the kinase activity, we found that depletion of this mutant protein blocked production of 18 S rRNA due to inhibition of the cleavage of cytoplasmic 20 S pre-rRNA at site D. Production of the large subunit rRNAs was not affected. Thus, Rio2p is the second protein kinase that is essential for cleavage at site D and the first in which the processing defect can be linked to its enzymatic activity. Contrary to Rio1p/Rrp10p, however, Rio2p appears to be localized predominantly in the nucleus.
Refusing the information paradigm: informed consent, medical research, and patient participation
2008Health An Interdisciplinary Journal for the Social Study of Health Illness and Medicine · 80 Zitationen · DOI
This article challenges the assumption that patient autonomy can best be assured by providing proper information through formalized procedures such as informed consent. We suggest that to understand and consider laypeople's ways of knowing and decision making, one has to move beyond the information paradigm and take into account a much broader context. Concretely, we investigate informed consent in connection with donating skin tissue remaining from medically indicated surgery. We use interviews with patients and observation protocols to analyse patients' perceptions and ways of making sense of informed consent beyond its bioethical ideal. Patients situate themselves in a larger system of solidarity, enroll in an overall positive image of science as a linear process of innovation oriented towards output, and simultaneously take a pragmatic stance towards hospital routines as a necessary passage point towards receiving good treatment. Because informed consent is one of the central articulations between the biomedical system and society, we conclude by reflecting on the consequences of our findings on a socio-political level.
Journal of Contemporary Ethnography · 64 Zitationen · DOI
In ethnographic research and analysis, reflexivity is vital to achieving constant coordination between field and concept work. However, it has been conceptualized predominantly as an ethnographer’s individual mental capacity. In this article, we draw on ten years of experience in conducting research together with partners from social psychiatry and mental health care across different research projects. We unfold three modes of achieving reflexivity co-laboratively: contrasting and discussing disciplinary concepts in interdisciplinary working groups and feedback workshops; joint data interpretation and writing; and participating in political agenda setting. Engaging these modes reveals reflexivity as a distributed process able to strengthen the ethnographer’s interpretative authority, and also able to constantly push the conceptual boundaries of the participating disciplines and professions.
Journal of Investigative Dermatology · 47 Zitationen · DOI
edoc Publication server (Humboldt University of Berlin) · 17 Zitationen · DOI
Die Zusammenarbeit mit Akteur*innen im Feld ist spätestens seit den 1980er Jahren ein zentrales Thema ethnografischer Wissensproduktion. Allerdings ist in der Umsetzung von Kollaborationen meist folgender Zwiespalt zu beobachten: Varianten der Dekonstruktion und „Kritik von außen“ stehen Formen der engagierten oder aktivistischen Forschung gegenüber, die „von innen“ an vorab definierten Problemlösungen arbeiten oder epistemische Positionen des Forschungsfeldes übernehmen. Beide Pole können aus unserer Sicht die Frage nach gesellschaftlich wirkmächtiger Kritik aus den Sozialwissenschaften heute nicht ausreichend beantworten. Basierend auf zehn Jahren Zusammenarbeit mit Partner*innen im Feld der psychiatrischen Versorgung und Forschung, stellen wir in diesem Artikel drei unterschiedliche Formate des ko-laborativen – temporären und nicht an einem gemeinsamem, normativem Ziel orientierten – Zusammenarbeitens vor dem Hintergrund ihrer praktischen Durchführung detailliert vor. Wir diskutieren, wie praktische Formen des Zusammenarbeitens mit dem Forschungsfeld die Forschungssubjekte im Prozess der Wissensgenerierung als epistemische Partner*innen konzeptualisieren und damit auf eine Veränderung der ethnografischen Wissensproduktion im Forschungsprozess an sich abzielen. Wir argumentieren, dass durch situierte Konzeptarbeit gemeinsam mit anderen Akteur*innen die eigene Disziplin zentral weiter entwickelt und sozio-materielle Verhältnisse jenseits von distanzierter Kritik oder Perspektivübernahme mitgestaltet werden können.
Sociology of Health & Illness · 17 Zitationen · DOI
For almost half a century social scientists have explored the phenomenon of chronic illness. In this paper, I examine how the concept of chronicity participates in present-day mental health care settings. Using ethnomethodology and material-semiotic theory within science and technology studies, I investigate how the classification 'chronically mentally ill' interacts with the everyday socio-material shaping of public mental health care in the context of professional institutions. Drawing on ethnographic fieldwork in a psychiatric day hospital and in a community day care centre in Berlin, Germany, I demonstrate how the classification of chronicity acts as a tool of description (of people or their conditions), regulation (of therapy, health care or administration), and connection to infrastructures of care (practised technologies or standards of various kinds). In these ways, I argue, the classification engages in actions of producing treatability, arranging resources, demarcating responsibilities, practicing accountability, and doing presence. Notably, community mental health care has developed into a designated territory of the concept: explicitly arranged for 'the chronically mentally ill' as a human kind, we can take everyday life in these institutions as instructive of how chronicity is defined in daily practice.
8 Zitationen
Die Zusammenarbeit mit Akteur*innen im Feld ist spatestens seit den 1980er Jahren ein zentrales Thema ethnografischer Wissensproduktion. Allerdings ist in der Umsetzung von Kollaborationen meist folgender Zwiespalt zu beobachten: Varianten der Dekonstruktion und „Kritik von ausen“ stehen Formen der engagierten oder aktivistischen Forschung gegenuber, die „von innen“ an vorab definierten Problemlosungen arbeiten oder epistemische Positionen des Forschungsfeldes ubernehmen. Beide Pole konnen aus unserer Sicht die Frage nach gesellschaftlich wirkmachtiger Kritik aus den Sozialwissenschaften heute nicht ausreichend beantworten. Basierend auf zehn Jahren Zusammenarbeit mit Partner*innen im Feld der psychiatrischen Versorgung und Forschung, stellen wir in diesem Artikel drei unterschiedliche Formate des ko-laborativen – temporaren und nicht an einem gemeinsamem, normativem Ziel orientierten – Zusammenarbeitens vor dem Hintergrund ihrer praktischen Durchfuhrung detailliert vor. Wir diskutieren, wie praktische Formen des Zusammenarbeitens mit dem Forschungsfeld die Forschungssubjekte im Prozess der Wissensgenerierung als epistemische Partner*innen konzeptualisieren und damit auf eine Veranderung der ethnografischen Wissensproduktion im Forschungsprozess an sich abzielen. Wir argumentieren, dass durch situierte Konzeptarbeit gemeinsam mit anderen Akteur*innen die eigene Disziplin zentral weiter entwickelt und sozio-materielle Verhaltnisse jenseits von distanzierter Kritik oder Perspektivubernahme mitgestaltet werden konnen.
Zeitschrift für Psychiatrie Psychologie und Psychotherapie · 4 Zitationen · DOI
Zusammenfassung. Interdisziplinärität ist in den letzten Jahrzehnten zu einem wissenschaftspolitischen Desiderat geworden. Gleichzeitig besteht bisher kaum Einigkeit darüber, wie sich interdisziplinäre Forschung strukturieren oder operationalisieren lässt. Im vorliegenden Artikel wird ein kollaboratives Arbeiten zwischen Ethnologie und Psychiatrie beschrieben. Es werden vor allem methodische Fragen eines kollaborativen Vorgehens diskutiert und daraus methodologische Forderungen für die Entwicklung alltagsnaher Forschungsdesigns abgeleitet. Im engeren Sinn wird dabei der Frage nachgegangen, in welcher Weise ethnographische Methoden dazu beitragen können, die Komplexität und Vielschichtigkeit sowohl des klinisch-therapeutischen Alltags als auch der Lebenswelten von Betroffenen und deren Bezugspersonen abzubilden und möglichst genau zu erfassen.
SHILAP Revista de lepidopterología · 3 Zitationen · DOI
Historically, social security has been related to medical knowledge in many ways. For instance, medical expertise is incorporated into the granting and assessment of welfare state support measures and social policy fields of application shape medical knowledge practice. This paper deals with health assessment practices in Berlin community mental healthcare institutions. Based on a praxeographic approach and ethnographic research conducted between 2011 and 2017, two characteristics of the assessment process are elaborated: on the one hand, the assessment is distributed over different persons, forms of knowledge and artefacts as well as over time. On the other, it focuses on the beneficiary as a case and tailors the assessment of the person and his or her need for support to existing care services. The aim of this contribution is to first locate health assessment processes as situated and contingent knowledge practices in the context of welfare state support measures and second to clarify their effects on the establishment of living conditions of psychiatric service users.
edoc Publication server (Humboldt University of Berlin) · 2 Zitationen · DOI
Published first as (erstmalig folgendermaßen erschienen): Milena D. Bister, Martina Klausner and Jörg Niewöhner: “The cosmopolitics of ‘niching’. Rendering the city habitable along infrastructures of mental health care”. In: Urban Cosmopolitics. Agencements, Assemblies, Atmospheres. Edited by Anders Blok and Ignacio Farías. Abingdon and New York: Routledge, 2016. Chapter 10, pages 187–206.
„Jemand kommt zu Dir und sagt bitte“: Eine empirische Studie zur Gewebespende im Krankenhauskontext
2009Österreichische Zeitschrift für Soziologie · 2 Zitationen · DOI
Social Psychiatry and Psychiatric Epidemiology · 1 Zitationen · DOI
The results suggest that the attachment of categories to people in public welfare needs to be changed to make public administration more flexible to responding to the situated processes that bring about differentiations of equal and unequal in practice. The paper, therefore, encourages social inquiry into the potentialities of a post-categorical social policy framework.
1 Zitationen · DOI
Current Directions in Biomedical Engineering · 1 Zitationen · DOI
Abstract Pressure ulcers (decubiti) are one of the most frequent side effects in the palliative care setting. Terminally ill and dying people have multiple comorbidities resulting in a high risk to develop pressure ulcers. These skin lesions are caused by pressure, friction and shearing forces in combination with several risk factors (e.g. moisture, tissue condition). People of all ages with reduced activity can suffer from decubitus ulcers. In palliative care, the treatment of symptoms to ensure the highest possible quality of life is of primary importance. Ethical controversies and difficult decision-making often lead to uncertainties and burdens for caregivers, patients and relatives. In the DekuProSys project, a decubitus prophylaxis system for inpatient and outpatient palliative care of people of all ages is being developed. The system will assist caregivers in patient care in multiple ways. It will capture and report risk factors for decubitus, assist at decision making and documentation. Furthermore, it will provide care information and instruction if needed. Aiming for an innovative and useful solution, the project follows a user-centered and interdisciplinary approach.
Gesellschaft für Informatik (GI) · 1 Zitationen · DOI
Hautveränderungen (Dekubitus), die infolge von Druck, Feuchtigkeit, Reibungs- und Scherkräften entstehen sind in der Versorgung von schwerstkranken und sterbenden Menschen eine der häufigsten Begleiterscheinungen. Menschen jeder Altersgruppe mit Minderungen in der Aktivität können einen Dekubitus erleiden. In der Palliativversorgung steht vor allem die Symptombehandlung zur Sicherstellung einer möglichst hohen Lebensqualität im Vordergrund. Ethische Kontroversen und schwierige Entscheidungsfindungen führen hierbei nicht selten zu Unsicherheiten und Belastungen bei Pflegenden, Patienten und Angehörigen. Im Projekt „DekuProSys“ wird ein Dekubitus-Prophylaxe-System mit einem Echtzeit-Monitoring für Pflegende in der stationären und ambulanten Palliativversorgung entwickelt. Das System soll Risikofaktoren für Dekubitus erfassen und Pflegende in der Entscheidungsfindung über die Versorgung von Patienten unterstützen. Im Projekt wird nach einem nutzerzentrierten Ansatz entwickelt. Die Ergebnisse und Herausforderungen werden interdisziplinär diskutiert und Lösungsansätze erarbeitet. Ein Szenarien-Katalog mit konkreten Anwendungsbeispiele des Systems wurde entwickelt, um verschiedene Problemstellungen im Feld zu veranschaulichen. Daraus abgeleitete Anforderungen werden in Prototypen umgesetzt und iterativ mit Nutzern optimiert. Parallel wurde mithilfe des MEESTAR-Modells eine »Landkarte« ethisch relevanter Problemzusammenhänge erarbeitet, die im Hinblick auf die Gestaltung und die Funktionalität des Dekubitus-Prophylaxe-Systems einen Einfluss haben. Ethische Aspekte werden im Rahmen von Statusmeetings kontinuierlich reflektiert und in die Entwicklung mit einbezogen.
Oxford University Press eBooks · 1 Zitationen · DOI
Abstract This chapter presents an empirical case study on informed consent procedures for medical research on leftovers from surgery in Austria. It suggests a way to understand informed consent as a ‘boundary object’ between medical professionals and patient-donors. As such, informed consent might be better understood as an appropriate tool to satisfy divergent interests in the medical encounter than as a tool for patients' empowerment. It is argued that different motives for both obtaining and giving consent account for the contemporary unchallenged practice of informed consent. This can be seen as a contribution to the ongoing interdisciplinary analysis regarding the question of how to deal with informed consent in the area of tissue research and banking in the European Union and its associated countries.
SSRN Electronic Journal · DOI
transcript Verlag eBooks · DOI
Edition Kulturwissenschaft · DOI
The aim of this article is twofold: Firstly, it is a methodological demonstration of an ethnographic mode of research that we call co-laborative. This mode enables new forms of reflexivity in Europ...
edoc Publication server (Humboldt University of Berlin) · DOI
The aim of this contribution is twofold: First, it shows methodologically an ethnographic mode of research that we call co-laborative. This mode enables new forms of reflexivity in European Ethnology and makes them analytically productive. Second, we argue on the basis of such a colaborative research with social psychiatry that the dominant analytical dichotomies of the social and cultural sciences – namely normal vs. pathological or care vs. control – only insufficiently describe today’s psychiatric treatment processes. Our ethnographic material shows how ‘normal everyday life’ is choreographed in hospitals for therapeutic purposes, and how this choreographing becomes problematic in post-clinical everyday lives. On the basis of these findings we discuss the extent to which a practice theoretical approach can extend the established critique of subjectification by focusing on the processuality of psychiatric treatment and thus problematizing the multiple embeddedness of the production of everyday life in clinical and urban environments.
Epilogue
2011Oxford University Press eBooks · DOI
This concluding chapter briefly highlights the main results of the preceding chapters and poses some vital questions that are still unanswered in the field of human tissue research: How can the regulatory efforts of Member states be translated to the supranational level of the European Union and the Council of Europe? How can diverging standards in the handling of new and existing tissue collections be avoided? How are individual interests to be weighed against the public good? Finally, should a joint regulatory approach be established in the European Union?
University of Vienna · DOI
Die Ablehnung technowissenschaftlicher Prozesse oder forschungspolitischer Regulationen steht häufig im Fokus sozialwissenschaftlicher Interpretationen. Im Gegensatz dazu wird die gesellschaftliche Zustimmung zu Wissenschaft und Forschung sowie deren politische Steuerung selten hinterfragt. Die vorliegende Arbeit stellt daher das Phänomen der Zustimmung ins Zentrum der Analyse. Anhand einer qualitativ-interpretativen Fallstudie, die Informed Consent (IC)-Verfahren zur Überlassung operativ entfernten Hautgewebes für biomedizinische Forschungszwecke in einem österreichischen Universitätskrankenhaus beleuchtet, werden soziale Praktiken des Einwilligens an der Schnittstelle von Klinik und Forschung untersucht und ihre Implikationen diskutiert. Den empirischen Kern der Studie bilden 24 Beobachtungen von IC-Verfahren zwischen einer medizinischen Forscherin und stationär aufgenommenen Patientinnen sowie 19 im Anschluss daran durchgeführte qualitative Interviews mit den Patientinnen. Die Beobachtungsprotokolle wurden mittels des Kodierparadigmas der Grounded Theory nach Strauss und Corbin (1996 [1990]) analysiert. Die Auswertung der Interviews erfolgte in einem qualitativ-inhaltsanalytischen Verfahren durch eine induktive Kategorienbildung nach Mayring (1997). Der theoretische Rahmen der Arbeit beruht auf Foucaultschen Perspektiven zu Gouvernementalität, Biopolitik und Biomedikalisierung sowie auf Arbeiten aus der Wissenssoziologie und Wissenschaftsforschung, die sich mit Formen und Funktionen gesellschaftlichen Nicht/Wissens beschäftigen. Darüber hinaus stelle ich eine Auswahl qualitativer Studien vor, die sich im europäischen Kontext mit IC-Verfahren hinsichtlich Operationen, Arzneimittelstudien sowie Biobanken befassen. Hauptresultat der Auseinandersetzung mit der Überlassung von Gewebe für biomedizinische Forschung im Krankenhauskontext bildet die Erkenntnis, dass Patientinnen in der direkten Interaktion mit der medizinischen Forscherin das IC-Verfahren als Bitte der Forscherin bzw. des Krankenhauses wahrnehmen. Im konkreten sozialen Kontext kommt es auf Seiten der Patientinnen im IC-Prozess daher kaum zu einer Entscheidungssituation zwischen Zustimmung oder Ablehnung. Vielmehr kennzeichnet eine allgemeine Kooperationsbereitschaft mit dem medizinischen Personal den Tag vor der Operation, an dem auch das IC-Verfahren durchgeführt wird. Patientinnen wollen demgemäß die unmittelbare Interaktion mit der Forscherin positiv abschließen und sie bzw. den Forschungsauftrag des Krankenhauses nach Möglichkeit unterstützen. Die erforschten sozialen Praktiken des Einwilligens weisen signifikante Abweichungen vom bioethischen Diskurs des „informierten Entscheidens“ auf, der eine individuelle Entscheidungsfreiheit „für oder gegen“ eine Teilnahme in medizinischen Projekten postuliert. Die aufgezeigte Diskrepanz zwischen IC-Theorie und IC-Praxis ermöglicht einerseits, die politische Regulierung biomedizinischer Forschung kritisch zu beleuchten, sowie andererseits, den IC-Prozess als potentiellen Ort einer Neuorientierung von Individuum und Gesellschaft zu betrachten.
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Stammdaten
Identität, Organisation und Kontakt aus HU-FIS.
- Name
- Prof. Dr. Milena Bister
- Titel
- Prof. Dr.
- Fakultät
- Philosophische Fakultät
- Institut
- Institut für Europäische Ethnologie
- Arbeitsgruppe
- Anthropologie von Mensch-Umwelt Beziehungen
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